Morgan +8

Publisert av Arnt Roger Forshaug den 18.12.17.


'
The ultimate combination ocraftsmanship and technology

 

Endelig fikk jeg muligheten til å gå til anskaffelse av favorittbilen som jeg har beundret siden guttedagene. Dette eksemplaret er i tillegg en plus eight som har en Rover 3,5 liters V8 installert. Bilen var det første eksemplaret (R-7864, engine number 48111514D) ut fra Morgan Motor Company, Malvern, England i 1975. N14.01.1975. Altså 42 år gammel når jeg kjøpte den. Første eier var Mr David Silverstone, 1339 London Road, Leighton-On-Sea,  Essex, UK , #2 Fra 20.02.1978 Mr. Frank John Husker, London. Reg. HYE797N. Bilen var originalt Royal Blue med okserødt interiør (originalt som i dag). 

Bilen ble importert til Sverige i 1993, hvor Michael Royson i Ørebro totalrestaurerte  bil, motor og drivverk. Bilen ble omlakkert til dagens fargekombinasjon (sølv / sort). Nye dempere og rustfri drivstofftank ble montért. Svensk reg. HPA 06123.04.1996 ble bilen importert til Norge. ØysteiRøstad, Andersrød, 1642 Saltnes. Norsk reg. DH74119. Jeg kjøpte bilen av Per Thormodsen på Nesøya, Oslo.


Koffert med reiseerfaring.. 
Kofferten som fulgte med bilen, har vært med hele veien og reist rundt omkring både i Europa, Asia og Afrika. Merker fra en rekke land og kjente steder er limt på kofferten. Har etter hvert fått sydd et eget regnværstrekk som kan beskytte mot vestlandsværet 

 

Trebil med stål og aluminium Bilen er håndlaget. Bit for bit. For å kunne bygge en bil som var lett nok til å hevde seg i bilrace, ble bilen bygget i ask og trukket med aluminium og til dels stål. Etter at rammen er ferdigbygd, legges den i et bad som gjør den fuktighetsbestandigDette gjør at bilen har en vekt på 950 kg.
 

Rover 3.5 liters V8 motor
Denne motoren var opprinnelig tenkt i amerikanske Buick. Etter hvert som bilene i USA ble større og tyngre, kjøpte Rover denne motoren og deretter fant Morgan Motor Company Ltd. ut at denne kunne brukes i en kraftigere variant av Morgan. Denne ble da brukt i Morgan Plus 8 som de startet å produsere fra 1968. Ytelsen ble utvidet fra 160 hk til 188 hk.

 Neste prosjekt
Her er en annen drømmedoning. Morgan 3 wheeler. Jeg satser på at dette blir mitt neste prosjekt. Et fantastisk kjøretøy med Harley Davidson motor.

 

Med vennlig hilsen SAK medlem Arnt Roger Forshaug, Breivika, Mulelia 29, 6018 Ålesund

 

Epost:      arnt.roger@forshaug.net

 

 

 

 

 


Kommentarer