Besøk hos Luftambulansen

Publisert av Arnt Roger Forshaug den 14.02.18. Oppdatert 19.02.18.

Etter oppfordring fra arrangement komitéen, ble det holdt en presentasjon av Luftambulansetjenesten i Møre og Romsdal. Historien går jo helt tilbake til 1955, da Mørefly AS på Sørneset fikk en avtale med det offentlige om å få utføre ambulanseoppdrag med sjøfly som Mørefly opererte. Etter noen år (1965) gikk Mørefly også til anskaffelse av helikopter i samarbeid med Tafjord Kraft. Ambulanseoppdragene ble etterhvert utført av både sjøfly og helikopter. Sjøflyene ble avsluttet i 1978,da Mørefly flyttet til Vigra lufthavn.I 1988, inngikk Helse og sosial departementet kontrakter over hele landet med dedikerte helikopter. Mørefly gikk til anskaffelse av verdens raskeste og mest støysvake helikopter, det franskbygde Aerospatiale AS365N “Dauphin”. Dette helikopter var da bemannet med anestesilege, anestesisykepleier, flyger og maskinist. Pasienter kunne nå flys fra Åse til St. Olav i Trondheim på 50 minutter (>300 km/t)..(Det gamle Bell 204/205 brukte 1:20 timer på samme tur fra Åse til St. Olav) Allerede første året var det mer enn 300 pasienter som ble fraktet i Møre og Romsdal. Etterhvert har oppdragsmengden økt til mer enn 700 oppdrag med helikopter og >200 oppdrag med legebil. Ambulanseflyet på Vigra, flyr mer enn 1500 pasienter i sør-norge.
I dag benyttes det helikopter av typen AW139 som er “lillebror” til det nye redningshelikopteret AW101 som etterhvert skal erstatte “Sea-King” (bygget 1970). Agusta Westland 139 produseres i Italia på “Leonardo” fabrikken i Verigate.
Ambulansehelikopteret er i dag bemannet med spesialutdannede anestesi personell, redningsmann og flyger. Oppdragene varierer sterkt, fra akutte ulykker, primært i Møre og Romsda,l samt overføringer mellom sykehusene i Kristiansund, Molde, Volda, Ålesund og Trondheim, hvor universitetssykehuset ligger.

Hilsen Arnt Roger Forshaug, flytekniker ved Luftambulansebasen.


Kommentarer